Wanneer je besluit je e-bike fietsaccu te laten reviseren, is het logisch dat je je afvraagt wat er eigenlijk gebeurt met de oude onderdelen van je accu. De batterij is immers een samengesteld product met waardevolle, maar soms ook schadelijke materialen. In deze blog leggen we bij Accu-Swap uit wat er na het revisieproces met je oude onderdelen gebeurt en waarom een verantwoorde afhandeling hiervan essentieel is voor het milieu én je veiligheid.
Het revisieproces: wat wordt vervangen en wat niet?
Bij fietsaccu revisie worden niet altijd álle onderdelen vervangen. Meestal zijn vooral de accucellen verouderd of versleten en worden deze zorgvuldig uit het accupakket gehaald. Andere componenten zoals de behuizing, het Battery Management System (BMS) of de bedrading, kunnen vaak nog prima hergebruikt worden als ze nog in goede staat verkeren. Zo wordt alleen vervangen wat echt nodig is en dat betekent minder afval en een duurzame aanpak.

Wat gebeurt er met oude accucellen?
De oude accucellen bevatten metalen als lithium, kobalt en nikkel. Die horen absoluut niet in het milieu thuis. Daarom worden deze cellen na de demontage direct veilig opgeslagen en aangeboden aan gecertificeerde recyclingbedrijven. Deze bedrijven zorgen dat de grondstoffen op een verantwoorde manier worden teruggewonnen en opnieuw gebruikt. Belangrijk is dat je zelf nooit probeert oude accucellen weg te gooien; ze kunnen gevaarlijk zijn en horen altijd via een gespecialiseerd bedrijf verwerkt te worden.
De werkwijze van Accu-Swap
Bij Accu-Swap hanteren we een duidelijke werkwijze bij elke fietsaccu revisie. Je ontvangt altijd een testrapport zodat je inzicht hebt in het resultaat van de revisie en de kwaliteit van je vernieuwde accu. We gebruiken uitsluitend hoogwaardige batterijcellen, wat de veiligheid en levensduur van je accu vergroot. Daarbij krijg je standaard 24 maanden garantie op je gereviseerde fietsaccu. Op deze manier ben je niet alleen duurzaam bezig, maar ook verzekerd van betrouwbaarheid en zekerheid.